Jambo!
Met veel enthousiasme stappen we in ons busje op weg naar de derde dag op onze school Kanyipola. Na twintig minuten over de bumpy road komen we aan op school. Hier krijgen we een hartelijk ontvangst van onze Keniaanse collega’s, behalve van de head teacher, want hij is nog niet aanwezig. Maar ach, hakuna matata.
Alle leerkrachten verzamelen hun spullen en gaan naar de juiste klas. Mrs. Irene vraagt aan Lois of ze alle Engelse boeken uit wil delen aan klas 3. Net als alles klaarligt, komt de wiskundeleerkracht samen met Femke de klas binnen, aangezien hij vindt dat het tijd is om deze klas wiskunde te geven in plaats van Engels. Maar ach, hakuna matata. Femke neemt de kinderen uit klas 3 mee naar buiten om daar zonder materialen verschillende afstanden rondom de school op te meten. Met behulp van hun voetstappen berekenen de kinderen onder andere hoe ver het is vanaf het klaslokaal naar het voetbaldoel. Met een schooloppervlakte van 8 hectare is er van alles om op te meten, dus dat doen we ook! Om het leren buiten de klas nog meer te stimuleren gaat Judith met klas 6 naar buiten. Vanwege een tekort aan materialen moeten veel kinderen de schoolboeken delen. Buiten kunnen de kinderen naast elkaar op de grond liggen en gemakkelijk samen in een boek lezen.
Sinds vandaag doen wij als groep niet meer mee met de sportieve activiteiten in het guest house, aangezien we ons springtouw hier niet meer wegkrijgen. Tijdens iedere gymles zetten we het grote springtouw in. De kinderen maken hiermee de meest creatieve sprongen. Femke verblijdt de kinderen uit klas 8 met haar meegebrachte ballonnen. De kinderen weten niet wat ze zien!
Natuurlijk werken we ook veel aan het inzetten van actieve werkvormen. Mandy’s co-teacher gebruikt Mandy in iedere les als voorbeeld om de stof te verduidelijken. Samen zetten zij de leerlingen op een actieve manier aan het werk. Judith en Mandy gebruiken de stoffen wereldbol om aan de kinderen en leerkrachten te laten zien waar Nederland en Kenia liggen en om beurten te geven. Judith helpt bij de allerkleinsten bij de woordenschatles over lichaamsdelen. Met behulp van plaatjes, het eigen lijf en bewegingen doen de kinderen enthousiast mee.
Lois laat in klas 3 de actieve werkvorm “mix en koppel” zien. Na dit voorbeeld weet Mrs. Irene zeker dat zij deze actieve werkvorm morgen met succes kan inzetten. Aan het einde van de dag besluiten we dat Jan de rol als head teacher fantastisch heeft vervult. Ze zullen hem vanaf volgende week erg gaan missen!
Morgen wacht ons een zeer bijzondere laatste dag op deze school. De lieve keukenprinsessen zullen voor alle leerkrachten en kinderen een lunch klaarmaken, heel bijzonder! Ook wij vervullen een rol in dit afscheid. We stoppen nu met schrijven, want de voorbereiding van ons dansje en liedje van morgen gaat beginnen!
Door schoolgroep 4: Judith, Mandy, Femke, Jan en Lois.
Reacties (26)