Tussen half 7 en 7 uur gaan de Nederlandse alarmen af in het Cummings hotel in Awasi. Vandaag heeft de kok heerlijke pancakes klaargemaakt. Net zoals in Nederland starten we de vrijdag wat moeizamer dan de andere dagen. Het weekend is immers in het vooruitzicht.
Het busje staat al klaar, gewapend met een tas tennisballen, vreedzame schoolmaterialen, potloden, papier, cadeautjes, camera’s en nog veel meer materiaal, stappen Frits en de kids voor de laatste keer in het busje naar de Ayucha primary school. Bij het busje staat een man te wachten die Keniaanse armbandjes verkoopt. Voor 100 Shilling, wat nog geen euro is, heb je er een. Onze route start op de markt, die al vroeg bezocht wordt. Langs de weg zien we kinderen in schooluniform vrolijk naar ons zwaaien. Ze dragen brandhout, vrijdag is namelijk brandhoutdag. Dit hout wordt gebruikt om te koken op de scholen.
We worden hartelijk verwelkomd door onze collega’s en krijgen van iedereen een warme handdruk. Om 8 uur begint de ‘’assembly’’, tijdens het hijsen van de vlag wordt het nationale volkslied gezongen. Er is een gebed en Frits geeft een inspirerende speech over de inzet van de leerkrachten en leerlingen op deze school.
Ondanks de goede voorbereidingen die iedereen heeft getroffen gisterenavond, loopt de dag toch weer anders dan gepland. De dag begint namelijk met een ‘deworming program’ waarbij alle leerlingen een pil nemen die ze 3 maanden beschermt tegen wormen. Vanwege alle administratieve rompslomp duurt deze procedure meer dan een uur. Na anderhalf uur kunnen eindelijk de lessen beginnen.
De tips die we afgelopen dagen hebben gegeven worden zeer goed ingezet: er wordt gebruik gemaakt van activerende werkvormen, feedback wordt goed opgenomen, de leerkrachten geven elkaar feedback en we zien dat de leerkrachten veel plezier hebben in het lesgeven.
Marthe heeft samen met Frits een dramales verzorgd. Charlotte en Linda hebben gym gegeven. Elina heeft feedbackgesprekken gevoerd en veel gefilmd en foto’s gemaakt. Je ziet alle kinderen en leerkrachten genieten van onze lessen.
Frits en de kids hebben class 1,2 en 3 voorzien van nieuwe potloden. De leerlingen krijgen er namelijk 1 per jaar. Als deze kwijt of kapot is, is het maar de vraag of ze aan een nieuwe kunnen komen. We hebben de leerlingen hier ontzettend blij mee gemaakt!
Wat voor ons heel bijzonder is, is dat er op een bepaald moment zelf wordt besloten wie er nog wilt lesgeven en wie niet, met als gevolg dat er maar 1 of 2 lessen zijn in de hele school. Misschien is dit wel de Afrikaanse manier van ‘zelfstandig werken’. De leerkrachten trekken zich terug in de teamkamer waar er wordt gekletst, cadeautjes worden uitgewisseld en nagels worden gelakt. We hebben allemaal een heel mooie Afrikaanse ketting gekregen.
Doordat wij nu vrije tijd hebben, besluiten we om te helpen bij het maken van de ‘tea break’ en hebben we ‘samosas’ gemaakt. Dit lijkt een beetje op Vietnamese loempia’s, alleen zijn deze driehoekig. Ze zijn gevuld met linzen en groenten, jammie!
Dankzij de financiering van Edukans en de organisatie van Pamoja Child Foundation hebben alle scholen vandaag een lunch kunnen regelen. Bij Ayucha was dit voor ongeveer 522 leerlingen en 15 leerkrachten.
Na de lunch is er een afscheidsceremonie. Class 7 en 8 komen naar voren om een lied te zingen. Andrew, de directeur, geeft een ‘it won’t take too long’ uitgebreid bedankwoord. Wij bedanken de mensen voor het eten, de vriendelijkheid, de inzet van de kinderen en de leerkrachten. Wij hebben zelf uiteraard ook heel veel geleerd deze afgelopen dagen!
Keniaanse groetjes aan iedereen in Nederland!
Door schoolgroep 1: Charlotte, Elina, Frits, Linda en Marthe
Wist je dat?
- Er veel gesprekken worden gevoerd in de Keniaanse teamkamer over onder andere: het schoolsysteem, politiek, natuur en gewoontes en gebruiken in Kenia. Wel gezellig, niet efficiënt.
- Er een leerling in class 8 is, die aan de hand van een stopwatch om de 35 minuten een bel uit het raam rammelt om het wisselen van alle lessen aan te geven.
- Dit eigenlijk weinig nut heeft, aangezien de docenten toch zelf beslissen wat ze willen gaan doen.
- De meiden van class 8 ons een leuk klapspelletje hebben geleerd, een Nederlandse versie van ‘in een huisje, huisje, woont een muisje, muisje’.
- Wij die meiden de ‘hockey pockey’ hebben geleerd.
- Frits samen met alle kinderen heeft gedanst!
- We feedback hebben gekregen op onze kookkunsten.
- De schapen en geiten die rond de school lopen zijn onderdeel van een schoolproject.
Reacties (16)