Vandaag zijn wij de kids zonder Frits. Frits is namelijk naar een meeting met alle head teachers op Kamunda Primary School. Wij gaan vandaag “gewoon” weer naar onze vaste stek deze week, de Nyatao Primary School.
Stipt om half 8 stappen we in het busje. Onze trouwe chauffeur Joseph begroet ons elke dag enthousiaster en brengt ons naar de school. Onderweg pikken we nog een paar docenten en wat staff van Pamoja op. Het busje wordt steeds voller. Het lijkt wel of iedere dag meer docenten het busje weten te vinden! We stuiteren over de bumpy roads en moeten tenslotte ook nog een flink steile heuvel op. Het blijft altijd even spannend of we heelhuids boven komen, maar gelukkig is het ook vandaag weer gelukt. Terwijl we het schoolterrein op rijden, worden we volop toegewuifd door de kinderen van de school. We voelen ons ware celebrities.
Ook de leerkrachten van de school geven ons weer een warm welkom. We krijgen te horen dat er vandaag geen assembly is en kunnen dus meteen aan de slag: op naar de klassen van onze co-teachers voor het observeren of geven van de eerste les van vandaag.
De schooldag verloopt wederom soepel en heel divers. Zo geeft Marthe in class 1 samen met co-teacher Jane Vivian een wiskundeles met daarin veel active learning-activiteiten. De kinderen maken zelf een getallenlijn en als de tweede activiteit krijgen alle leerlingen een kaartje met daarop een getal. De bedoeling is dat zij elkaar zoeken en een match maken met een klasgenootje zodat de getallen bij elkaar opgeteld het getal 10 vormen. Om de moeilijkheidsgraad wat op te schroeven, is de volgende opdracht dat de som van de getallen 20 moet zijn. De leerlingen hebben het erg naar hun zin (en ook de co-teacher en Marthe genieten van alle activiteit). Ondertussen schudt Charlotte op verzoek van de class 8 docent een “motivational speech” uit haar mouw ter voorbereiding op de examens en zijn Linda en Elina samen met hun co-teachers volop in de weer met allerlei actieve werkvormen en differentiatie in de klas. We oefenen samen met de leerkrachten en de klassen met de meegebrachte materialen: kleine puzzeltjes, blokken en tennisballen. Veel overleg vindt buiten in mini-kantoortjes plaats en de docenten staan erg open voor nieuwe ideeën en onze feedback. Het is heel mooi om samen zoveel te kunnen bereiken in relatief korte tijd!
Na een goed verzorgde tea break met onder andere heerlijke samosa’s en anderhalf uur later een uitgebreide lunch, is het ook bij ons tijd om op huisbezoek te gaan. Marthe en Elina worden vergezeld door een drietal leerkrachten en Linda en Charlotte krijgen maar liefst vijf man sterk mee als begeleiding. We banjeren tussen de dieren (koeien, geiten, kippen en honden) en gewassen door en balanceren over de paadjes vol stenen. Zo bezoeken we in totaal negen huizen en huisjes in de omgeving van de school. We zien grote verschillen in kwaliteit van de huizen. Zo bezoeken we stenen huizen, maar betreden we een paar meter verderop hutjes van klei. Wat opvalt is dat bijna alle mensen eigen dieren bezitten en een stuk(je) land. De bezoeken worden nogal ad hoc geregeld en de bewoners zijn niet op de hoogte van onze komst. Geen enkel probleem: overal worden we vriendelijk ontvangen en krijgen we een rondleiding. Met handen en voeten, en met behulp van onze tolken, veel mensen in deze omgeving spreken immers enkel het regionale Luo, vertellen ze over hun huis en de omgeving. Na terugkomst introduceren we “the floor is lava”-challenge onder de leerkrachten. Een groot succes, behalve dat Elina mist dat de stoel waar ze op springt slechts drie poten heeft en op de grond belandt.
Frits en de head teachers analyseren ondertussen op Kamunda Primary School een probleem ingebracht door de head teacher van deze school aan de hand van de “critical friends”-methode. Het ingebrachte probleem heeft te maken met de ouderbetrokkenheid: het overgrote deel van de ouders komt niet of nauwelijks op school. De dag zelf wordt geleid door Tabitha, een toegewijde medewerkster van Pamoja. In drie groepen (ouders, docenten en leerlingen) vinden diverse interviews plaats, waarna een advies wordt uitgebracht en er een prioriteitenlijst wordt opgesteld. De directeur van Kamunda belooft er volgende week meteen mee aan de slag te gaan, een mooi resultaat!
Morgen starten de examens in alle klassen en zullen er geen lessen zijn op Nyatao. We zijn erg benieuwd of de examens hier ook zo ontzettend strak geregeld zijn als in Nederland, maar hebben al een klein vermoeden…
Groetjes,
Scholengroep 1: Marthe, Linda, Frits, Elina, Charlotte
Reacties (11)